Slovensko: konec diskriminace dětí ve škole?

Novou koaliční vládu Slovenské republiky čeká nelehký úkol. Parlament totiž včera schválil nový vládní program, v němž se Slovensko zavazuje k přijetí opatření, která povedou k ukončení etnicky segregovaného vzdělávání. Amnesty International tento důležitý krok vítá.

„Je to vůbec poprvé, kdy slovenská vláda připustila, že vydělování dětí ve škole na základě etnického původu je chybou, a vyjádřila politickou vůli se tímto problémem skutečně zabývat,“ sdělila Barbora Černušáková, expertka AI pro Slovensko. „Příslušné úřady musí ale nyní vytvořit účinné mechanismy, které ukončí léta diskriminace romských dětí ve škole,“ dodala.
Segregace dětí ve škole je problémem, se kterým bojuje Slovensko už delší dobu. Tisíce romských dětí byly umístěny do speciálních škol (v ČR tzv. školy praktické, bývalé zvláštní) a tříd učených dětem s „lehkým mentálním postižením“ případně do klasických škol s etnicky oddělenými třídami, kde výuka nedosahuje ani standardní úrovně daného stupně. Takový přístup vede následně k dalšímu vydělování Romů z plnohodnotného společenského života a odsouvá je na okraj společnosti. Cyklus chudoby a diskriminace se tak opakuje.
„V současné době již na Slovensku platí zákaz diskriminace v přístupu ke vzdělání , selhávají ale instituce. A na ty se vláda bude muset zaměřit. Nevyhne se tak boji s předsudky vůči romským dětem a samozřejmě ani práci s učiteli,“ vysvětluje Černušáková.

Jak tedy konkrétně zastavit diskriminaci romských dětí ve vzdělávání? Začít lze například sběrem příslušných statistik, které odhalí stávající obtíže. Školní inspekce by také měla mít k dispozici odpovídající zdroje a kapacity, pomocí nichž může diskriminaci identifikovat a nadále ji zamezit.
Amnesty International se v otázce segregace romských dětí ve vzdělávání na Slovensku angažuje od roku 2007. V roce 2009 pak realizovala rozsáhlou kampaň také v České republice (www.zmenimeto.cz). Současné rozhodnutí slovenské vlády vítáme, budeme ale i nadále monitorovat, zda-li dochází ke konkrétní proměně diskriminační praxe ve slovenském vzdělávacím systému.

Podobné příběhy

1.9.2016

Vysvědčení pro Českou republiku

Jak si vede rovný přístup ke vzdělávání romských dětí na začátku školního roku 2016/17?


14.6.2016

Komiksy na zdech, jejich hlavní hrdinové naživo

Amnesty International a Městská knihovna v Praze představí výstavu komiksů inspirovanou „živými knížkami“ – příslušníky menšin, kteří se podílejí na Amnesty vzdělávacím programu. Živá knihovna v opravdové knihovně přímo s lidmi, o kterých vyprávějí komiksy.


10.9.2015

"Chci ukázat, že autista není někdo, koho byste se měli bát"

Mezi naše živé knížky patří i Natálie, která trpí Aspergerovým syndromem. O tom, co je to Aspergerův syndrom, zda mají lidé s AS "jiný smysl pro humor" nebo jak na Natálii reagují studenti se dozvíte v následujícím rozhovoru.