Turecké soudy porušují práva dětí

Tisíce dětí jsou v Turecku žalovány za údajnou účast na demonstracích podporujících terorismus a souzeny podle antiteroristických zákonů. Tyto demonstrace upozorňují na témata spojená s kurdskou komunitou a zájmy jejích členů a často při nich dochází ke střetům s policií.

Průzkum Amnesty International ukázal, že v provinciích, kde neexistují dětské soudy, jsou děti už od věku dvanácti let za svou účast na protestech souzeny u soudů pro zletilé, ačkoli podle tureckých zákonů mají tyto soudy pravomoc soudit jen občany starší patnácti let.

Amnesty International varuje, že připravované legislativní změny, které turecká vláda projednala 20. července 2010, samy o sobě nezabrání porušování práv dětí. K zastavení nespravedlivého stíhání je nutné upravit samotnou definici provinění proti antiteroristickým zákonům, a to nejen těch, kvůli nimž jsou žalovány děti.

Změny připravované tureckou vládou by zkrátily nebo zrušily některé dětské tresty, nicméně neurčité a příliš široké formulace jako „členství v teroristické organizaci“ a „propagování teroristické organizace“, za něž můžou být děti stíhány, z legislativy nezmizí.

Podle Amnesty International může dojít k tomu, že v oblastech, kde soudy pro nezletilé chybí, budou děti nadále souzeny podle stejných procedur jako dospělí. Pokud turecká vláda schválí chystané změny, je třeba zajistit, aby existující dětské soudy dostaly regionální pravomoci a aby byly bezodkladně vytvořeny další soudy pro nezletilé, které budou respektovat práva dětí.

Podobné příběhy

15.3.2018

Sezamová ulice bude vysílat pro děti uprchlíků ze Sýrie


17.10.2017

DVTV: Dcera sira Wintona o ochotě Česka přijímat děti-uprchlíky


12.12.2017

Společné vzdělávání je přirozená věc: Martina Vitáková

„Na nemoci a postižení je třeba přestat pohlížet jako na chyby. Naše vnitřní já rozhodně nic takového necítí. Děti, které se rodí do těchto situací, nás přišly něco naučit,“ říká Martina Vitáková, učitelka přípravné třídy Základní školy Na Líše na Praze 4. Ve své třídě připravuje na školu děti s odkladem školní docházky, které jsou pro první třídu zatím nezralé, a mezi nimi obvykle i děti s určitou diagnózou - od dětí s poruchami pozornosti jako je ADD či ADHD po žáky s autismem či Downovým syndromem.


3.10.2017

Nová studie OECD Starting Strong V k přechodům dětí z předškolního do základního vzdělávání


Tyto webové stránka používají cookies pro zlepšení uživatelského komfortu, předvyplnění údajů podporovatele. Zjistit více... Díky za upozornění...