19.2.2025
Můžete to zastavit? Výstava ukrajinských umělců*kyň v Praze
Výstava na památku ukrajinských dětí, které zemřely během ruské agrese, v naději na spravedlnost. Neděle 23. února, Staroměstské náměstí, 12 - 17 hodin.
28.11.2024
Rusko/Ukrajina: Poslední masivní raketový útok na kritickou infrastrukturu je válečný zločin
Reakce Amnesty na poslední rozsáhlý raketový a dronový útok Ruska na Ukrajinu.
21.11.2024
Izrael/OPT: Netanjahu, Galant a Díf musí stanout před ICC za obvinění z válečných zločinů a zločinů proti lidskosti
Generální tajemnice Amnesty k mezinárodním zatykačům na představitele Izraele a Hamásu.
18.11.2024
Ruské údery na Ukrajině nadále zabíjejí a zraňují děti. Dají se přirovnat k válečným zločinům.
Amnesty International upozorňuje na přetrvávající tíživou situaci dětí na Ukrajině, které jsou i nadále zabíjeny a zraňovány při ruských leteckých útocích, včetně případů, které se rovnají válečným zločinům.
Česká munice pro kurdskou armádu? Více než riskantní podnik
Ze skladů české armády již do rukou Kurdské regionální vlády putovaly tuny munice - v srpnu 2014 bylo rozhodnuto o zaslání střeliva pro samopaly Kalašnikov, kulometů, pancéřovek či také ručních granátů. Těsně před Vánoci, 20. prosince 2014, pak Česká republika Kurdům poslala novou dodávku munice složenou z protitankových střel.
Přečtěte si zprávu o problematice v angličtině
Jakkoliv je boj proti skupinám, které jsou zastřešené organizací Islámský stát, náročný a vyžaduje si ze strany irácké vlády i Kurdské regionální vlády vysoké nasazení, nesmí obtížnost tohoto boje znamenat nárok na bianko šek ani ve věci způsobu vedení bojů, ani v zacházení s civilisty.
Podle zpráv Amnesty International se šíitské milice, kterým poskytuje výzbroj irácká vláda, dopouštějí hrubého násilí na sunnitských civilistech a zajatcích. Již v červenci 2014 Amnesty International informovala o nelegálních popravách zajatců iráckými vládními složkami a šíitskými milicemi v Tal Afáru, Mosúlu a Bakubě . Ve věznici v Tal Afáru přímo příslušníci irácké armády zabili zhruba 50 sunitů, z nichž většina byla ve vyšetřovací vazbě. V Mosúlu vládní složky zabili asi 20 sunnitů přímo v sídle protiteroristické agentury.
Šíitské milice v posledních měsících také unášejí a zabíjejí sunnitské civilisty z Bagdádu i jiných částí země. Lidé jsou unášeni ze svých domovů, práce nebo kontrolních stanovišť a později jsou nalezeni mrtví. Informace od svědků a rodin obětí dokládají, že ruce obětí jsou svázané kovovými, plastovými pouty nebo lanem a jsou zastřeleni zezadu. Rodiny obětí bývají často kontaktovány únosci, kteří žádají výkupné. Přestože některé rodiny výkupné zaplatí, oběti únosů se ani poté nevrátí. Další desítky obětí chybí a nejsou o nich žádné dostupné informace od doby, co byly uneseny. Mnoho z nich však bývá zabito. Na základě pořízených fotografií obětí poskytnutých jejich rodinami se jedná o úmyslné zabíjení a týrání obětí. Šíitské milice disponují různým vojenským materiálem a jsou podporovány ze strany irácké vlády. Z toho důvodu Amnesty International shledává vládu v Iráku zodpovědnou za vážné porušování lidských práv, včetně válečných zločinů, kterých se tyto milice dopouštějí.
Také kurdští Pešmergové se na severu Iráku dopouštějí násilností na sunnitském obyvatelstvu. V listopadu 2014 zdokumentoval výzkumný tým Amnesty International ničení domů sunnitských civilistů s cílem pomstít se za vzestup Islámského státu.
Pokud chce tedy česká vláda tomuto boji pomoct darem vojenského materiálu z vlastních zdrojů, musí mít ze strany Kurdské regionální vlády a irácké vlády patřičné záruky, že dodaný vojenský materiál nepřispěje k závažnému porušování lidských práv a mezinárodního humanitárního práva.
Amnesty International proto doporučuje, aby byly zbraně, munice či jiný vojenský materiál iráckým vládním jednotkám a Kurdské regionální vládě dodán pouze pokud Česká republika může zajistit:
a) přísný systém pro vedení záznamů o tom, jaký personál má povolení nosit a používat zbraně či munici, pokud jsou zbraně vydávány bojovníkům a příslušníkům bezpečnostních složek;
b) záznamy o skladování, registraci a používání všech zbraní, munice a souvisejícího materiálu vojáky i příslušníky bezpečnostních složek;
c) odpovídající systém kontroly zbraní, který dokáže předejít odklonům k nepovoleným koncovým uživatelům nebo na nepovolené trhy, což zahrnuje účinné značení zbraní, munice a souvisejícího materiálu, stejně jako jeho bezpečné uskladnění;
d) že žádné zbraně, které jsou nerozlišující povahy, nebudou bojovníkům vydány; co se týče budoucích dodávek, žádné zbraně nerozlišující povahy by do Iráku ve stávající situaci vyvezeny být neměly.
Několik dnů poté, co munice opustila české sklady, 24. prosince 2014, vstoupila v platnost Smlouva o obchodu se zbraněmi, kterou se poprvé státy zavazují postavit hodnocení rizik obchodu se zbraněmi, která souvisejí s lidskými právy, do středu tohoto jinak často velmi problematického obchodu. Českou republiku k velmi podobné ostražitosti při povolování dodávek zbraní ostatně zavazují i pravidla pro vývoz zbraní platná v rámci Evropské unie. Přispívat v situacích ozbrojeného konfliktu k závažnému porušování lidských práv na jakékoliv straně konfliktu totiž stěží může být nazváno účinnou pomocí.