Rovný přístup ke vzdělávání

Česká republika se dlouhodobě potýká se sociálním vyloučením Romů. V praxi se tento stav projevuje také tím, že řada romských dětí nemá šance na stejné vzdělání jako jejich vrstevníci. K segregaci dětí dochází už od předškolních let a řada dětí končí svou vzdělávací dráhu především díky stereotypům a diskriminačnímu přístupu.

Amnesty International prosazuje právo na vzdělání jako jedno se základními lidských práv ukotvených řadou listin a dokumentů. Mnoho let upozorňujeme na problém diskriminace malých Romů a prosazujeme změnu legislativy i praxe. Naše poslední kampaň Smažme rozdíly probíhala od dubna 2014 do srpna 2015.

Pozadí tématu

Před téměř devíti lety byla Česká republika odsouzena Evropským soudem pro lidská práva za diskriminaci romských dětí ve školském systému v přelomovém rozsudku D. H. Následné změny však nevedly k odstranění diskriminace, kvůli čemuž zahájila Evropská komise s Českou republikou řízení pro porušení povinnosti. Tlak na vládu tak vedl k urychlení reforem a k jejich obsahovému rozšíření. Od září 2016 tak vstupuje v platnost novela školského zákona, která podporuje inkluzivní vzdělávání a nastavuje nový rámec spravedlivějšího školního prostředí. Kromě faktických změn týkajících se například financování podpůrných prostředků pro jednotlivé školy, dochází především k mentálnímu obratu: od kategorizace žáků se posouváme ke kategorizaci potřeb, které školáci mají. Pestřejší, neboli inkluzivní školní prostředí by navíc mělo věrněji odrážet různorodou realitu života a děti tak lépe připravit na zvládání běžných životních situací.

Kampaň Amnesty

Amnesty International dlouhodobě kritizuje vládní politiku, která dosud se segregací romských dětí již od předškolního věku bojovala velmi neefektivně. Ve výzkumné zprávě s názvem Chce to více snahy – Etnická diskriminace romských dětí v českých školách (zde) dokumentujeme proces segregace a diskriminace romských dětí ve školách. Děti jsou často oddělovány v rasově segregovaných třídách či školách, nebo jsou dokonce rovnou posílány do škol pro děti s lehkým mentálním postižením. V těchto školách tvoří romské děti třetinu žáků navzdory pouhým 3% celkového populačního zastoupení Romů v České republice. Vydáním v pořadí již druhé výzkumné zprávy odstartovalo hnutí Amnesty zmíněnou kampaň  Smažme rozdíly ve vzdělávání romských dětí, v rámci které jsme předali Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy petici s téměř dvěma a půl tisíci podpisy. Pozadí kampaně naleznete ZDE: https://www.amnesty.cz/case/smazme-rozdily

Dne 31. 8. 2015 předal ředitel Amnesty International ČR náměstku pro vzdělávání Jaroslavu Fidrmucovi vysvědčení pro českou vládu společně peticí, ve které vyzývá Vládu ČR k přijetí plánu s komplexními opatřeními k ukončení etnické diskriminace a segregace romských dětí v českých školách.

Tento stav je v rozporu s českou legislativou, mezinárodním i evropským právem. Salil Shetty, generální tajemník Amnesty International, se proto zúčastnil prezentace výzkumné zprávy v Praze v roce 2015 a při této příležitosti se sešel s předsedou vlády Bohuslavem Sobotkou a dalšími vládními představiteli. Premiér projevil vůli k prosazení změn a 1. září tohoto roku by měl vejít v platnost balíček reforem, které mají vést ke kompletní desegregaci ve školách a podporují inkluzní vzdělávání.

Amnesty International společně s Evropským centrem pro práva Romů, Nadací Open Society Fund Praha a Českou odbornou společností pro inkluzivní vzdělávání tyto snahy vítají a dále vyzývají k politice snižování předsudků ve vzdělávacím systému.

Novinky

9.2.2018

Prohlášení Amnesty International k dění okolo bývalého koncentračního tábora v Letech u Písku

V Parlamentu ČR probíhá v těchto dnech debata o tom, zda by Tomio Okamura kvůli svým výrokům o koncentračním táboru v Letech u Písku měl přijít o pozici místopředsedy Poslanecké sněmovny.

24.1.2018

Bangladéš / Barma: Odložení dohody o návratech poskytuje dočasnou úlevu rohingským uprchlíkům

Oznámení vlády Bangladéše, že musí odložit návrat roghingských uprchlíků do Barmy/Myanmaru, je vítanou úlevou pro stovky tisíc lidí, kteří v současné době žijí v Bangladéši.

19.1.2018

USA sankcionovaly představitele Čečenska za stíhání gayů

USA použily tzv. Magnitského zákon, aby udělily čečenskému prezidentovi Ramzanovi Kadyrovovi trest za porušení lidských práv v poloautonomní ruské republice.

17.1.2018

Co je to vlastně ta inkluze? Základní fakta v kostce

Inkluzi u nás zavedl už zákon z roku 2005. Proč se tedy o ní tak vášnivě diskutuje teď a proč je to tak žhavé téma, které vzbuzuje tolik emocí? A co dalšího potřebujete o inkluzi vědět? Zde jsou základní fakta, která vám umožní udělat si kvalifikovaný názor.

11.1.2018

Děti si individuálním vzděláváním povinnou mateřskou školu nenahrazují

Individuální vzdělávání nenahrazuje povinný poslední rok předškolního vzdělávání, a to ani u dětí žijících v prostředí sociálně vyloučených lokalit. Pro samotné mateřské školy je přechod na povinné předškolní vzdělání nicméně velmi náročný. Vyplývá to z dotazníkového šetření, které v září a říjnu 2017 provedl Člověk v tísni ve spolupráci s Agenturou pro sociální začleňování Úřadu vlády a dalšími partnery. Během výzkumu bylo osloveno 96 mateřských škol a 26 školských odborů příslušných měst v 11 krajích Česka.

Další zprávy

Úspěchy

4.11.2015 @ Mexiko

Dva předáci původních obyvatel v Mexiku propuštěni

Dva předáci mexického kmene byli po roce propuštěni na svobodu. Jejich věznění bylo zřejmě součásti politického boje.