Rovný přístup ke vzdělávání

Česká republika se dlouhodobě potýká se sociálním vyloučením Romů. V praxi se tento stav projevuje také tím, že řada romských dětí nemá šance na stejné vzdělání jako jejich vrstevníci. K segregaci dětí dochází už od předškolních let a řada dětí končí svou vzdělávací dráhu především díky stereotypům a diskriminačnímu přístupu.

Amnesty International prosazuje právo na vzdělání jako jedno se základními lidských práv ukotvených řadou listin a dokumentů. Mnoho let upozorňujeme na problém diskriminace malých Romů a prosazujeme změnu legislativy i praxe. Naše poslední kampaň Smažme rozdíly probíhala od dubna 2014 do srpna 2015.

Pozadí tématu

Před téměř devíti lety byla Česká republika odsouzena Evropským soudem pro lidská práva za diskriminaci romských dětí ve školském systému v přelomovém rozsudku D. H. Následné změny však nevedly k odstranění diskriminace, kvůli čemuž zahájila Evropská komise s Českou republikou řízení pro porušení povinnosti. Tlak na vládu tak vedl k urychlení reforem a k jejich obsahovému rozšíření. Od září 2016 tak vstupuje v platnost novela školského zákona, která podporuje inkluzivní vzdělávání a nastavuje nový rámec spravedlivějšího školního prostředí. Kromě faktických změn týkajících se například financování podpůrných prostředků pro jednotlivé školy, dochází především k mentálnímu obratu: od kategorizace žáků se posouváme ke kategorizaci potřeb, které školáci mají. Pestřejší, neboli inkluzivní školní prostředí by navíc mělo věrněji odrážet různorodou realitu života a děti tak lépe připravit na zvládání běžných životních situací.

Kampaň Amnesty

Amnesty International dlouhodobě kritizuje vládní politiku, která dosud se segregací romských dětí již od předškolního věku bojovala velmi neefektivně. Ve výzkumné zprávě s názvem Chce to více snahy – Etnická diskriminace romských dětí v českých školách (zde) dokumentujeme proces segregace a diskriminace romských dětí ve školách. Děti jsou často oddělovány v rasově segregovaných třídách či školách, nebo jsou dokonce rovnou posílány do škol pro děti s lehkým mentálním postižením. V těchto školách tvoří romské děti třetinu žáků navzdory pouhým 3% celkového populačního zastoupení Romů v České republice. Vydáním v pořadí již druhé výzkumné zprávy odstartovalo hnutí Amnesty zmíněnou kampaň  Smažme rozdíly ve vzdělávání romských dětí, v rámci které jsme předali Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy petici s téměř dvěma a půl tisíci podpisy. Pozadí kampaně naleznete ZDE: https://www.amnesty.cz/case/smazme-rozdily

Dne 31. 8. 2015 předal ředitel Amnesty International ČR náměstku pro vzdělávání Jaroslavu Fidrmucovi vysvědčení pro českou vládu společně peticí, ve které vyzývá Vládu ČR k přijetí plánu s komplexními opatřeními k ukončení etnické diskriminace a segregace romských dětí v českých školách.

Tento stav je v rozporu s českou legislativou, mezinárodním i evropským právem. Salil Shetty, generální tajemník Amnesty International, se proto zúčastnil prezentace výzkumné zprávy v Praze v roce 2015 a při této příležitosti se sešel s předsedou vlády Bohuslavem Sobotkou a dalšími vládními představiteli. Premiér projevil vůli k prosazení změn a 1. září tohoto roku by měl vejít v platnost balíček reforem, které mají vést ke kompletní desegregaci ve školách a podporují inkluzní vzdělávání.

Amnesty International společně s Evropským centrem pro práva Romů, Nadací Open Society Fund Praha a Českou odbornou společností pro inkluzivní vzdělávání tyto snahy vítají a dále vyzývají k politice snižování předsudků ve vzdělávacím systému.

Novinky

23.1.2019

Dobrý začátek: inkluzivní metodika rozvoje sociálních a emočních dovedností v předškolním věku

Agresivita a šikana, neschopnost porozumět si a navazovat normální vztahy, nezodpovědnost, ale třeba i silné prožívání zklamání při vlastním selhání jsou dnes – bohužel – běžnou součástí našich každodenních životů a také životů našich ještě nedospělých dětí. Pro učitele to znamená každodenní hledání způsobů, jak zprostředkovat dětem v bezmála třicetihlavé třídě dobré návyky a postoje do života a vypořádat se s odlišnostmi, rozdílnými návyky a vzorci chování, které si děti přinášejí z rodinného prostředí, zvládnout děti s potížemi v chování, s kulturními a etnickými rozdíly.

16.1.2019

Inkluze je o tom, aby každé dítě maximálně využilo svůj potenciál, říká romský pedagog

Je jedním z desítek Romů, kteří se rozhodli aktivně zasahovat do dění ve svém městě a vstoupili do komunální politiky. Co obnáší práce opozičního zastupitele, jsme tentokrát nechali stranou, protože Marian Dancso je zároveň jedním z mála romských pedagogů – přes 17 let působí na základní škole v litvínovském Janově. Vystudoval Střední školu lodní dopravy a technických řemesel v Děčíně, obor se zaměřením na námořní dopravu a ekonomii. Absolvoval sociální pedagogiku na Pedagogické fakultě Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, dokončuje magisterské studium. 17 let působí na ZŠ Litvínov-Janov, nyní jako učitel německého a anglického jazyka a informatiky. Čtvrté volební období byl zvolen zastupitelem Lomu, je prvním místopředsedou politického hnutí Občané městu, město Občanům (OMMO).

11.1.2019

Inkluze je prospěšná pro všechny, škola nemá do dětí jen sypat vědomosti

Rozhovor s matkou, jejíž dcera s Downovým syndromem nechodí do speciální školy

9.1.2019

Dítě s duševními problémy to má těžší než dospělý, proto jezdíme pomáhat do škol, říká neurovědkyně

Duševní onemocnění potká v životě zhruba každého čtvrtého z nás. Je běžnější než například obávaná cukrovka nebo astma. Česká neziskovka Nevypusť duši se snaží, aby se na psychické zdraví lidé soustředili stejně, jako na to fyzické. Pořádá workshopy na českých středních školách, které mají studentům představit téma duševních nemocí a psychohygieny. V jejím čele stojí Marie Salomonová, která vystudovala neurovědy v Česku i ve Velké Británii. „Zatímco na britských ostrovech se k psychickým potížím přiznal třeba princ Harry, v Česku jsou psychické nemoci i zdraví stále ještě do značné míry tabu,“ říká.

28.12.2018

Výzkum ombudsmanky: jak se daří společnému vzdělávání?

Anna Šabatová ke společnému vzdělávání romských a neromských dětí.

Další zprávy

Úspěchy

27.6.2018
Nuceně provdaná a znásilněná súdánská dívka odsouzena k trestu smrti za zabití v sebeobraně: @ Súdán

Trest smrti pro Nouru změněn!

Dne 26. června změnil súdánský soud rozsudek trestu smrti pro Nouru Husejnovou na pětileté vězení za zabití jejího manžela při sebeobraně během pokusu o znásilnění.

Tyto webové stránka používají cookies pro zlepšení uživatelského komfortu, předvyplnění údajů podporovatele. Zjistit více... Díky za upozornění...