Rovný přístup ke vzdělávání

Česká republika se dlouhodobě potýká se sociálním vyloučením Romů. V praxi se tento stav projevuje také tím, že řada romských dětí nemá šance na stejné vzdělání jako jejich vrstevníci. K segregaci dětí dochází už od předškolních let a řada dětí končí svou vzdělávací dráhu především díky stereotypům a diskriminačnímu přístupu.

Amnesty International prosazuje právo na vzdělání jako jedno se základními lidských práv ukotvených řadou listin a dokumentů. Mnoho let upozorňujeme na problém diskriminace malých Romů a prosazujeme změnu legislativy i praxe. Naše poslední kampaň Smažme rozdíly probíhala od dubna 2014 do srpna 2015.

Pozadí tématu

Před téměř devíti lety byla Česká republika odsouzena Evropským soudem pro lidská práva za diskriminaci romských dětí ve školském systému v přelomovém rozsudku D. H. Následné změny však nevedly k odstranění diskriminace, kvůli čemuž zahájila Evropská komise s Českou republikou řízení pro porušení povinnosti. Tlak na vládu tak vedl k urychlení reforem a k jejich obsahovému rozšíření. Od září 2016 tak vstupuje v platnost novela školského zákona, která podporuje inkluzivní vzdělávání a nastavuje nový rámec spravedlivějšího školního prostředí. Kromě faktických změn týkajících se například financování podpůrných prostředků pro jednotlivé školy, dochází především k mentálnímu obratu: od kategorizace žáků se posouváme ke kategorizaci potřeb, které školáci mají. Pestřejší, neboli inkluzivní školní prostředí by navíc mělo věrněji odrážet různorodou realitu života a děti tak lépe připravit na zvládání běžných životních situací.

Kampaň Amnesty

Amnesty International dlouhodobě kritizuje vládní politiku, která dosud se segregací romských dětí již od předškolního věku bojovala velmi neefektivně. Ve výzkumné zprávě s názvem Chce to více snahy – Etnická diskriminace romských dětí v českých školách (zde) dokumentujeme proces segregace a diskriminace romských dětí ve školách. Děti jsou často oddělovány v rasově segregovaných třídách či školách, nebo jsou dokonce rovnou posílány do škol pro děti s lehkým mentálním postižením. V těchto školách tvoří romské děti třetinu žáků navzdory pouhým 3% celkového populačního zastoupení Romů v České republice. Vydáním v pořadí již druhé výzkumné zprávy odstartovalo hnutí Amnesty zmíněnou kampaň  Smažme rozdíly ve vzdělávání romských dětí, v rámci které jsme předali Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy petici s téměř dvěma a půl tisíci podpisy. Pozadí kampaně naleznete ZDE: https://www.amnesty.cz/case/smazme-rozdily

Dne 31. 8. 2015 předal ředitel Amnesty International ČR náměstku pro vzdělávání Jaroslavu Fidrmucovi vysvědčení pro českou vládu společně peticí, ve které vyzývá Vládu ČR k přijetí plánu s komplexními opatřeními k ukončení etnické diskriminace a segregace romských dětí v českých školách.

Tento stav je v rozporu s českou legislativou, mezinárodním i evropským právem. Salil Shetty, generální tajemník Amnesty International, se proto zúčastnil prezentace výzkumné zprávy v Praze v roce 2015 a při této příležitosti se sešel s předsedou vlády Bohuslavem Sobotkou a dalšími vládními představiteli. Premiér projevil vůli k prosazení změn a 1. září tohoto roku by měl vejít v platnost balíček reforem, které mají vést ke kompletní desegregaci ve školách a podporují inkluzní vzdělávání.

Amnesty International společně s Evropským centrem pro práva Romů, Nadací Open Society Fund Praha a Českou odbornou společností pro inkluzivní vzdělávání tyto snahy vítají a dále vyzývají k politice snižování předsudků ve vzdělávacím systému.

Novinky

23.4.2019

Ukrajina: Rok po útoku na romský tábor v Kyjevě? Žádná spravedlnost

Oběti rasově motivovaného násilí se pořád nedočkaly účinného vyšetřování.

28.3.2019

Děti vystavené dlouhodobému stresu propadávají vzdělávacím systémem. Učitelé neumějí pomoci. Chce to řešit reforma

Čeští žáci ve srovnání s vrstevníky ze zemí OECD zažívají nejmenší pocit sounáležitosti se školou a spolužáky. Duševní zdraví dětí a pohoda ve škole je ale základ, bez něhož je proces učení silně narušený. Jak podpořit dobrou psychickou kondici žáků?

22.3.2019

Proč mají kluci horší známky? „České školství přeje hodným holčičkám“

Systém klasického známkování ve školách je velmi rizikový. Chlapci potřebují jiný styl výuky, a proto se do známek promítají i osobní postoje učitelů, říká v Duelu odbornice na vzdělávání Klára Laurenčíková. Hodnotí tak výsledky výzkumu, který ukázal, že chlapci dostávají na základních školách horší známky než dívky, přestože znalosti mají stejné.

20.3.2019

Místo známek individuální přístup. Projekt Univerzity Karlovy chce pedagogy učit formativní hodnocení

Děti by už možná do budoucna nemusely ze školy nosit vysvědčení jen se známkami. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy startuje společně s organizací EDUkační LABoratoř projekt, který bude učitele vzdělávat v takzvaném formativním hodnocení. Pedagogové při něm nehodnotí pomocí klasického známkování, ale snaží se hodnotit pokrok každého žáka individuálně a jinou funkci má i zpětná vazba. Tématu se věnuje Radiožurnál.

18.3.2019

Úzkostí z matematiky trpí i prvňáci, ukázala studie

I šestileté děti můžou pociťovat strach, vztek a zoufalství z matematiky. Ukázala to studie pedagogické fakulty a centra pro neurovědu ve vzdělávání univerzity v Cambridge.

Další zprávy

Úspěchy

27.6.2018
Nuceně provdaná a znásilněná súdánská dívka odsouzena k trestu smrti za zabití v sebeobraně: @ Súdán

Trest smrti pro Nouru změněn!

Dne 26. června změnil súdánský soud rozsudek trestu smrti pro Nouru Husejnovou na pětileté vězení za zabití jejího manžela při sebeobraně během pokusu o znásilnění.

Tyto webové stránka používají cookies pro zlepšení uživatelského komfortu, předvyplnění údajů podporovatele. Zjistit více... Díky za upozornění...