Živá knihovna na Základní škole Osmec

Lektorka a dobrovolnice Amnesty International popisuje, jak probíhala Živá knihovna na Základní škole Osmec.

Druhé lednové úterý jsme s brněnskou skupinou Amnesty International navštívili Základní školu Osmec, abychom s místními studenty strávili pět vyučovacích hodin a v nich jim nenásilnou formou představili hlavní myšlenky Amnesty International a současně pomohli porozumět pojmům jako je stereotyp, rasismus, diskriminace či xenofobie. V rámci aktivit se studenti mohli vcítit do rolí různých lidí, menšin, nasimulovat si jejich život a uvědomit si lidská práva, kterých se jim ne/dostává v odlišné míře. S některými z těchto lidí navíc měli možnost se v průběhu projektového dne i osobně setkat.

Zlatým hřebem celého dne nepochybně byla Živá knihovna, soudě i podle zpětné vazby od dětí. Půjčit a popovídat si mohli s Francouzkou Aude, dále s romskou zpěvačkou Veronikou, s Evženem se zkušeností s bezdomovectvím, s praktikujícím muslimem Assemem a také s Richardem, který žije po emigraci střídavě ve Švýcarsku a v rodném Česku.

I přes počáteční roztříštěnost kolektivu způsobenou spojením různých tříd dohromady fungovala právě Živá knihovna jako výrazný stmelovací prvek. Při odchodu od každé jedné živé knížky si žáci okamžitě sdělovali své dojmy a pocity napříč věkem či školními třídami. Možnost napsat a odnést knížkám vzkazy pak přijali s nadšením a šli živým knížkám osobně poděkovat.

Živá knihovna je vždy silným zážitkem, v průběhu této lednové došlo navíc k velkým věcem. Ke slibu zlepšení známek nutných k přijetí na konzervatoř, k rozpovídání zakřiknutějších jedinců, k odhodlání jednoho z žáků stát se lektorem a několikrát i k velké sebereflexi. A právě pro všechny tyto zdánlivě drobné změny a posuny, které se dohromady snoubí ve změny velké, má smysl Živé knihovny i jiné podobné projekty uskutečňovat.

Dominika Přikrylová, lektorka

Podobné příběhy

10.9.2018

Lektor/ka vzdělávacích programů na školách

Amnesty International ČR hledá dobrovolníky/dobrovolnice na pozici lektorů lidskoprávních workshopů pro základní a střední školy.


8.12.2017

Škola, kde inkluze nevzbuzuje negativní emoce.

Na první pohled obyčejná škola. Za dveřmi základní a mateřské školy ve Svitavách – Lačnově však reálně probíhá jev, o kterém se diskutuje a který vzbuzuje spoustu emocí. Inkluze. Svitavská škola vzdělává děti z rozmanitých prostředí a s odlišnými potřebami. „Museli jsme na svou stranu získat především rodiče. Vyžaduje to mnohdy komunikovat empaticky. Znamená to někdy i zajít k rodičům domů, vypít s nimi kafe a probrat jejich problémy,“ říká ředitelka školy Radoslava Renzová. Jak škola s rodiči spolupracuje a jaké vzdělávací metody používají učitelé ve výuce?


2.3.2018

Asistentka pedagoga hodnotí společné vzdělávání

S odstupem několika let můžeme konstatovat, že úspěšné vzdělávání jakéhokoli dítěte ve třídě se odvíjí od vzájemné spolupráce všech zúčastněných stran, a to bez ohledu na to, jestli má dítě nějaké speciální vzdělávací potřeby“, říkají kolegyně učitelka Martina Kolmanová a asistentka pedagoga, v současné době vedoucí vychovatelka ve školní družině, Romana Zetelová.


25.10.2017

Asistentka pedagoga, která se nebála

Tomáš se učí první rok cukrářem. Nebylo snadné najít školu, kde by ho vzali. Je atypický autista a asistenci potřeboval od 1. třídy. A měl štěstí, že po dvou méně úspěšných pokusech dostal asistentku, která se nebála mu pomáhat jen tolik, kolik potřeboval.


Tyto webové stránka používají cookies pro zlepšení uživatelského komfortu, předvyplnění údajů podporovatele. Zjistit více... Díky za upozornění...