Živá knihovna na Základní škole Osmec

Lektorka a dobrovolnice Amnesty International popisuje, jak probíhala Živá knihovna na Základní škole Osmec.

Druhé lednové úterý jsme s brněnskou skupinou Amnesty International navštívili Základní školu Osmec, abychom s místními studenty strávili pět vyučovacích hodin a v nich jim nenásilnou formou představili hlavní myšlenky Amnesty International a současně pomohli porozumět pojmům jako je stereotyp, rasismus, diskriminace či xenofobie. V rámci aktivit se studenti mohli vcítit do rolí různých lidí, menšin, nasimulovat si jejich život a uvědomit si lidská práva, kterých se jim ne/dostává v odlišné míře. S některými z těchto lidí navíc měli možnost se v průběhu projektového dne i osobně setkat.

Zlatým hřebem celého dne nepochybně byla Živá knihovna, soudě i podle zpětné vazby od dětí. Půjčit a popovídat si mohli s Francouzkou Aude, dále s romskou zpěvačkou Veronikou, s Evženem se zkušeností s bezdomovectvím, s praktikujícím muslimem Assemem a také s Richardem, který žije po emigraci střídavě ve Švýcarsku a v rodném Česku.

I přes počáteční roztříštěnost kolektivu způsobenou spojením různých tříd dohromady fungovala právě Živá knihovna jako výrazný stmelovací prvek. Při odchodu od každé jedné živé knížky si žáci okamžitě sdělovali své dojmy a pocity napříč věkem či školními třídami. Možnost napsat a odnést knížkám vzkazy pak přijali s nadšením a šli živým knížkám osobně poděkovat.

Živá knihovna je vždy silným zážitkem, v průběhu této lednové došlo navíc k velkým věcem. Ke slibu zlepšení známek nutných k přijetí na konzervatoř, k rozpovídání zakřiknutějších jedinců, k odhodlání jednoho z žáků stát se lektorem a několikrát i k velké sebereflexi. A právě pro všechny tyto zdánlivě drobné změny a posuny, které se dohromady snoubí ve změny velké, má smysl Živé knihovny i jiné podobné projekty uskutečňovat.

Dominika Přikrylová, lektorka

Podobné příběhy

10.9.2018

Lektor/ka vzdělávacích programů na školách

Amnesty International ČR hledá dobrovolníky/dobrovolnice na pozici lektorů lidskoprávních workshopů pro základní a střední školy.


2.3.2018

Asistentka pedagoga hodnotí společné vzdělávání

S odstupem několika let můžeme konstatovat, že úspěšné vzdělávání jakéhokoli dítěte ve třídě se odvíjí od vzájemné spolupráce všech zúčastněných stran, a to bez ohledu na to, jestli má dítě nějaké speciální vzdělávací potřeby“, říkají kolegyně učitelka Martina Kolmanová a asistentka pedagoga, v současné době vedoucí vychovatelka ve školní družině, Romana Zetelová.


1.8.2017

Amnesty na Prague Pride přivede živé knížky a vzdá hold obráncům LGBT práv

V pátek 11. srpna živá knihovna s menšinami na Střeláku. V sobotním průvodu nás nepřehlédnete!


8.12.2017

Škola, kde inkluze nevzbuzuje negativní emoce.

Na první pohled obyčejná škola. Za dveřmi základní a mateřské školy ve Svitavách – Lačnově však reálně probíhá jev, o kterém se diskutuje a který vzbuzuje spoustu emocí. Inkluze. Svitavská škola vzdělává děti z rozmanitých prostředí a s odlišnými potřebami. „Museli jsme na svou stranu získat především rodiče. Vyžaduje to mnohdy komunikovat empaticky. Znamená to někdy i zajít k rodičům domů, vypít s nimi kafe a probrat jejich problémy,“ říká ředitelka školy Radoslava Renzová. Jak škola s rodiči spolupracuje a jaké vzdělávací metody používají učitelé ve výuce?


Tyto webové stránka používají cookies pro zlepšení uživatelského komfortu, předvyplnění údajů podporovatele. Zjistit více... Díky za upozornění...