Další lektoři FAIR PLAY proškoleni

Na konci února 2014 proběhlo v pražské kanceláři Amnesty International tříhodinové školení nových lektorů. Dobrovolní lektoři vedou různé vzdělávací aktivity a workshopy na základních a středních školách v České republice, jejichž cílem je prevence diskriminace a rasismu zároveň se vzděláváním o lidských právech.
Na konci února 2014 proběhlo v pražské kanceláři Amnesty International tříhodinové školení nových lektorů. Dobrovolní lektoři vedou různé vzdělávací aktivity a workshopy 
na základních a středních školách v České republice, jejichž cílem je prevence diskriminace a rasismu zároveň se vzděláváním o lidských právech. 

Školení pro deset mladých lidí (včetně mne) vedli Anička (Koordinátorka vzdělávacích programů 
na základních a středních školách) a Jirka (Koordinátor oddělení vzdělávání k lidským právům). 
Po krátkém seznámení prozradil každý z nás ostatním, jaké jsou jeho ZOOM – tedy Zkušenosti 
s lektorováním, Očekávání, Obavy a Motivace. Poté, co jsme společně vymysleli, jaké vlastnosti 
a dovednosti by měl správný lektor mít (měl by být komunikativní, organizačně schopný, vzdělaný 
v oblasti lidských práv, otevřený různým názorům atd.), jsme si na vlastní kůži vyzkoušeli aktivitu „Krok vpřed“, která je součástí úvodního workshopu organizovaného pro školy a spočívá v tom, že si každý 
z účastníků vytáhne papírek se stručným popisem osoby (např. syrský uprchlík, dcera velvyslance České republiky atd.), kterou se pro danou aktivitu stává. Všichni se následně postaví do řady 
a organizátor klade otázky typu: „Měli jste v dětství možnost navštěvovat školu?“, „Cítíte se v místě, kde žijete, bezpečně?“ Pokaždé, když lze na otázku odpovědět „ano“, udělají dotyční krok vpřed. 
Po skončení aktivity si všichni navzájem prozradí své identity a ve vzdálenosti, která se 
mezi jednotlivými účastníky vytvořila, uvidí rozdíl v žití a sociálních podmínkách v různých státech. 

Během školení jsme shlédli tři krátká videa - o Amnesty International, lidských právech a Živé knihovně, která je hlavním lákadlem projektu Fair Play – studenti za rovnoprávnost. Také jsme 
se dozvěděli, že se vždy lektoruje ve dvou, což výrazně snížilo naše obavy z prvního workshopu 
se studenty. 

Podle krátké evaluace splnilo školení očekávání všech účastníků. Dozvěděli jsme se, jak vypadá devadesátiminutový workshop, který si snad budeme moct v nejbližší době vyzkoušet. Zjistili jsme, jak funguje přihlašování na workshopy na internetu, a dostali jsme materiály pro rozšíření našich znalostí o lektorování. Všichni se již těšíme, až budeme moct vyrazit do škol a šířit naše znalosti o lidských právech dál.

Hana Klofáčová

Podobné příběhy

8.9.2016

STÁŽ: Lektor/ka vzdělávacích programů na školách

Hledáme stážistu/ku, který/á se stane součástí vzdělávacího projektu na středních školách


29.12.2015

„Hlavně nikomu neříkejte, co si má myslet.“

"Když se mě známí ptají, copak to vlastně u Amnesty dělám, většinou popíšu FAIR PLAY jako sérii workshopů. „Takže nějaký interaktivní přednášky?“ ptá se většina lidí. Ne, nikdy!" Co vlastně dělá lektor projektu FAIR PLAY se dozvíte v následujícím článku lektorky Karolíny.


30.4.2016

Nové metodiky i lépe proškolení lektoři díky norskému grantu

Doplňkový grant k projektu „Živé knihovny AI – čtením k otevřenosti“ umožnil další posun ve vzdělávací práci české Amnesty.


17.8.2015

Prázdninové školení pedagogů o lidských právech