Úzkostí z matematiky trpí i prvňáci, ukázala studie

I šestileté děti můžou pociťovat strach, vztek a zoufalství z matematiky. Ukázala to studie pedagogické fakulty a centra pro neurovědu ve vzdělávání univerzity v Cambridge.

Výzkumníci pracovali s téměř třemi tisíci školáky ve Velké Británii a Itálii. Úzkost z matematiky a její příčiny zkoumali u žáků pomocí podrobných rozhovorů. Píše o tom britský deník Guardian. „Necítil jsem se dobře, byl jsem opravdu vyděšený,“ popisoval své pocity jeden ze studentů základní školy po hodině, na které děti s učitelem probíraly zlomky.

Spoluautor studie Ros McLellan tvrdí, že úzkost z matematiky je emocionální reakcí, která školáky postihuje obzvlášť silně. „Mladší děti nebudou chtít kvůli hodinám matematiky do školy chodit, bývají uplakané a rozrušené.“ Podle studie panuje mezi žáky obecný pocit, že matematika je ve srovnání s jinými předměty příliš těžká. Klíčovou příčinou úzkostí jsou špatné známky, tlak při testování a matoucí mix různých výukových metod. 

Děti při hodinách matematiky zažívají nejen pocity strachu, napětí a frustraci, ale také fyzické symptomy. Patří mezi ně zrychlený tep srdce, sevřený žaludek a neschopnost se nadechnout.

Úzkostem z matematiky se věnuje i tři roky stará česká diplomová práce s názvem Strach v úkolové situaci v matematice. Pomocí dotazníku mapovala prožitek strachu při vypracování dvou matematických úkolů u osmáků. Ukázalo se, že testová úzkost a strach negativně ovlivňují výkon žáka. Školáci si při těchto situacích navíc méně věří a strach je provází nejen při psaní testu nebo úkolu, ale také před a po hodnocení jejich úspěšnosti. Autoři britské studie vyzývají učitele a rodiče, aby tyto problémy začali řešit co nejdříve. Věnovat by se tomu měli podle výzkumníků i politici, kteří mají na starosti školství. Emocionální bloky totiž můžou u dětí negativně ovlivnit jejich vzdělávací potenciál.

Zdroj: Radio Wave

Related stories

10.6.2020

Nastavení přijímacích zkoušek plýtvá potenciálem žáků z ciziny

Právě probíhající přijímací zkoušky na střední školy představují pro všechny žáky významný krok směrem k budoucímu povolání. Pouze několik hodin života deváťáka rozhodne o tom, zda se přiblíží svému snu, nebo se naopak jeho sen rozplyne v nesrozumitelném zadání s výjimkami z pravidel, což se stává skutečností u žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) mnohem častěji než u jejich českých vrstevníků. Jednotná přijímací zkouška nebere v potaz omezené jazykové znalosti žáků z ciziny, a tím jim brání ve vstupu na střední školu.


18.6.2020

Dvakrát se pokusil o sebevraždu, věznice mu odbornou pomoc zamítla!

Zdravotní stav zadrženého výzkumníka Ibrahima Ezze El-Dina se ve vězení Tora prudce zhoršil, což v souvislosti s pandemií COVID-19 představuje vážné riziko.


24.6.2020

Vězeň svědomí se nesmí setkat s rodinou

Huang Qi i nadále trpí vážnými zdravotními potížemi a bez přístupu k právníkovi, kterého si zvolí, nebo k jeho rodině, hrozí mu reálné riziko mučení nebo jiného špatného zacházení.


7.2.2020

Emil Ostrovko děkuje z vězení za vaši podporu

"Během posledních několika měsíců jsem dostal vzkazy solidarity z celého světa, které mi dodaly obrovskou sílu a inspiraci.


Tyto webové stránka používají cookies pro zlepšení uživatelského komfortu, předvyplnění údajů podporovatele. Zjistit více... Díky za upozornění...