Asistentka pedagoga hodnotí společné vzdělávání
2.3.2018
„Fungující společné vzdělávání je podle nás podmíněno několika důležitými faktory. Jde o výborné zázemí ze strany státu, samotné školy včetně erudovaných pedagogů a asistentů pedagoga a proškolenosti personálu. Krom toho také o osvětu a informovanost dětí, netabuizování tématu odlišnosti a hlavně o spolupráci rodiny a školy. V neposlední řadě je také nezbytné podporující a dobře fungující poradenské zařízení. Velkým přínosem pro všechny zúčastněné mohou být také neformální setkání mezi školou a rodinou“, popisují kolegyně, co považují za nezbytné k úspěšnému nastavení fungující inkluze.
„Z naší praxe bychom dále rády zmínily, co pro nás bylo také velmi důležité. Vyzdvihly bychom samozřejmě především vzájemný respekt a důvěru jako základ vztahu pedagoga a jeho asistenta. Velkou službu nám prokázalo vedení komunikačního deníku (pozn. redakce: textový i obrazový deník všech momentů důležitých pro dítě, vedený na každodenní bázi), díky kterému jsme byly my i rodina v neustálém kontaktu a obraze, co se událo. Zvaly jsme rodiče k diskuzi nad probíranou látkou, tempem i nad tím, co je třeba zlepšit a v čem se daří. I v běžném životě je třeba starat se o mezilidské vztahy. Kdybychom nebyli schopni vzájemně komunikovat a dohodnout se, byla by naše společná cesta mnohem těžší. Samozřejmě, že příprava na hodiny a různá byrokracie kolem společného vzdělávání zabírá více času. Třeba při psaní pololetní práce jsme připravovaly často i čtyři varianty jednoho testu. Bereme to však tak, že právě toto je náplní učitelské práce a neumíme si zdůvodnit, proč by některý z našich žáků měl chodit do jiné školy, a být tak ochuzen o kontakt se svými vrstevníky z místa bydliště“, dodávají.
Podobné příběhy
28.12.2018
Výzkum ombudsmanky: jak se daří společnému vzdělávání?
Anna Šabatová ke společnému vzdělávání romských a neromských dětí.
13.11.2017
Společné vzdělávání: 10 let po mezinárodní ostudě zkouší Česká republika nový model
Před 10 lety slyšelo Česko od Evropského soudu pro lidská práva, že diskriminuje Romy ve vzdělávání.