Školám přibyly tisíce asistentů. Pořád nestačí

Boom pokračuje. Od novely zákona o inkluzi se řady asistentů pedagoga rozrostly do konce minulého školního roku na 21 039. Přibylo jich 3314.

Ještě ve školním roce 2016/17 jich bylo ve všech mateřských, základních a středních školách 13 299. A v tom předchozím 10 382. Podle odborníků ale potřeby škol a jejich žáků stále ještě nejsou nasyceny.

Nejčastěji, přirozeně, působí v mateřinkách a na základních školách, kde jich je dohromady lehce přes dvacet tisíc. Při počtu skoro 110 tisíc kantorů to znamená, že téměř každý pátý učitel ZŠ má k ruce asistenta.

„Školy totiž mohou po novele školského zákona v roce 2016 získávat nárokové prostředky na asistenty pro žáky, na které dříve peníze nedostávaly, přestože měly povinnost jim zajistit potřebnou podporu,“ řekla Právu šéfka České odborné společnosti pro inkluzi ve vzdělávání Klára Laurenčíková.

Pryč jsou staré nešvary, kdy speciální poradna sice přiznala postiženému žákovi právo na asistenta, ale škola na jeho mzdu nedostala ani korunu, nebo jen její část.

Novela před třemi lety vzbudila pozdvižení, a i rodiče se začali více zajímat o zdravotní stav svých ratolestí, zda by si také nezasloužily ve škole podpůrné opatření, mezi něž asistent patří. Jen na základkách bylo zdravotně postižených a jinak handicapovaných dětí v minulém školním roce 120 845 ze zhruba 941 tisíc dětí, zatímco ve školním roce 2016/2017 jich bylo v evidenci 81 644. Už i tehdy se většina z nich vzdělávala mimo speciální školy, tedy v běžných základkách.

Podle Laurenčíkové už si mnohé školy na asistenty zvykly, přestože zprvu s nimi měli zejména učitelé problémy, protože nebyli zvyklí na práci s dalším dospělým, který jim „viděl pod prsty“, anebo mohl rozptylovat pozornost. Nesoulad mnohde přetrvává. Asistenti, byť mnohdy z řad ostřílených pedagogů, si nemuseli sednout s vyučujícím.

„V praxi je situace různá, někde se již školy naučily asistenty efektivně využívat, někde se to teprve učí. Někde také již existují sítě metodické podpory asistentů, obecně je ale podpory pro tyto pedagogické pracovníky zatím málo,“ řekla Laurenčíková.

Počty asistentů ve školách se zřejmě budou dál zvyšovat. Už kvůli tomu, že dosud neprošly šetřením poraden všechny děti s handicapem. A každým rokem přicházejí nové, jejichž rodiče hájí své možnosti a nároky. A v porovnání třeba s Anglií je ČR na počátku, jak upozornil speciální pedagog Zbyněk Němec z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. S poukazem na tamní statistiky z listopadu 2017 působilo v Anglii 452 tisíc učitelů a 263 tisíc asistentů.

Nejvíc jich bylo na základních a mateřských školách, a to 221 tisíc kantorů a 176 tisíc asistentů. Zjednodušeně deset učitelů mělo k ruce osm asistentů. Loni v ČR ve stejném segmentu pracovalo 109 806 pedagogů, zatímco asistentů bylo 20 001, což činí poměr 11 učitelů s dvěma asistenty.

„V Anglii má inkluze daleko delší historii, protože tam začali používat asistenty daleko dřív než u nás. U nás to bylo někdy začátkem 90. let a bylo jich strašně málo. A oficiálně se u nás ta pozice zavádí legislativou až kolem roku 2004/2005, takže máme velké zpoždění,“ řekl Právu Němec. Ve zmíněné době bylo v ČR evidováno jen 1823 asistentů.

Začnou šetřit?

Podle Němce záleží nejen na tradici, ale také na ochotě státu do vzdělávacího systému investovat. „Přestože jsme počty asistentů během krátké doby zdvojnásobili, pořád je ta potřeba větší. Byl bych rád, kdyby to ještě rostlo,“ uvedl. Současná pravidla sice nasvědčují tomu, že i v ČR asistenti ve školách zdomácní, ale poslední legislativní kroky směřují k jejich regulaci.

Podle ministra školství Roberta Plagy (ANO) totiž poradenská zařízení doporučují asistentů přespříliš. Vyhláška by s platností od října měla zamezit tomu, aby v jedné třídě bylo víc asistentů, pokud to není nutné. Podle Němce je ale už dnes ojedinělým jevem, pokud ve třídě působí dva asistenti. Současná vyhláška přitom umožňuje až tři asistenty na třídu.

Na podporu handicapovaných žáků v běžných i speciálních školách půjde podle Plagy v příštím roce zhruba stejně peněz jako letos, tedy kolem čtyř miliard korun. Úspora plynoucí z vyhlášky zatím nebyla odhadnuta.

Zdroj: Právo

Podobné příběhy

2.7.2020

PROŠEL ZÁKON OMEZUJÍCÍ SVOBODU, TISÍCE PROTESTUJÍCÍCH CHTĚJÍ NEZÁVISLOST

Schválením kontroverzního zákona o národní bezpečnosti dochází v Hongkongu k dalšímu omezování svobody a potlačování základních práv lidí.


15.5.2020

Tisíce dětí se během koronakrize nevzdělávají a školy je neshánějí. Učitelé si asi nepředstaví, jak na tom různé rodiny jsou, někde chybí i čisté papíry, říká terénní pracovnice

V Česku je téměř deset tisíc dětí, které se během koronakrize nijak nevzdělávají, nejčastěji proto, že nemají potřebné vybavení. Často to jsou přitom právě ty děti, které by podporu učitele nebo asistenta nejvíce potřebovaly. Zatímco v Německu dostane každý žák, který nemá dostatečné vybavení, 150 eur na pořízení techniky, v Česku žádná systematická podpora neexistuje a terénní pracovníci se setkávají s neochotou učitelů dětem vycházet vstříc. „Učitelé si asi nepředstaví, jak na tom různé rodiny jsou, někam nosím i čisté papíry nebo ořezávátko,“ říká terénní pracovnice Vlasta Spilková.


18.10.2019

ČT: Pořad Byznys ČT24 mj. o vývozu zbraní z Česka do Turecka


17.4.2019

Lenka Felcmanová v rozhovoru se Vzdělávacími službami na témata týkající se inkluze a společného vzdělávání

Položili jsme několik aktuálních otázek týkajících se oblasti vzdělávání místopředsedkyni České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání paní Lence Felcmanové. Zde přinášíme příslušné odpovědi na uvedené otázky.


Tyto webové stránka používají cookies pro zlepšení uživatelského komfortu, předvyplnění údajů podporovatele. Zjistit více... Díky za upozornění...