Žáci s postižením se do škol vrátit nemohou. Pro jejich rodiče je situace náročná

Podle vládou schváleného harmonogramu otevírání škol budou do konce června zavřené také školy pro děti s autismem a mentálním nebo fyzickým postižením. Do škol by se tedy vrátili až v září. Pro jejich rodiče je péče o tyto děti složitá a právě školy by jim v tom mohly ulevit. Stejný názor má také zástupkyně ombudsmana.

V pondělí do škol vyrazili studenti posledních ročníků základních i středních škol, aby se mohli připravovat na závěrečné zkoušky. Na konci května budou moci dobrovolně do lavic i žáci prvních stupňů základních škol.

Oproti tomu speciální školy, například pro děti trpící autismem, mají zůstat zavřené do konce školního roku. Proti vládnímu harmonogramu se už ohradila Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání, spolek Naděje pro děti úplňku i zástupkyně ombudsmana Monika Šimůnková.

Poukazují například na to, že pro rodiče těchto dětí je současná situace komplikovaná, stejně tak jako samotné vzdělávání. Dodávají také, že by těmto dětem přítomnost ve škole prospěla.

„Osobní přítomnost dětí ve škole pomůže nejen rodičům v péči o ně, ale především umožní dětem uchovat si a zopakovat již osvojené znalosti, schopnosti a dovednosti. Návrat do školy, byť jen na chvíli, jim také ulehčí nástup do dalšího školního roku,“ uvádí zástupkyně ombudsmana.

Zátěž pro rodiče

Stejně jako ostatní žáci českých škol, zůstali i autisté nebo děti s mentálním či fyzickým postižením doma. Od té doby se o ně musí starat a pomáhat jim se vzděláváním rodiče.

„Pro řadu rodičů těchto dětí je velmi náročné 24 hodin denně obstarávat veškerou péči, kterou dítě potřebuje. Na samotné vzdělávání často nezbývá čas. Nehledě na to, že rodiče také musí mnohdy pracovat,“ píše zástupkyně ombudsmana.

„Průvodním jevem řady postižení také je, že si děti znalosti a schopnosti osvojují pomaleji. U některých dlouho trvá, než si zvyknou na školní režim a začnou spolupracovat s učiteli. I z těchto důvodů považuji za velice důležité, aby měly možnost vrátit se do škol stejně jako ostatní děti,“ dodává Šimůnková.

Rodiče handicapovaných dětí musí vynakládat mnohem větší úsilí. „U některých dětí dochází ke zhoršení stavu, to náročnost péče ještě značně zvyšuje oproti obvyklému stavu. Rodiče také přišli o čas, ve kterém mohou pracovat, věnovat se dalším sourozencům v rodině či zajistit jiné potřebné věci pro život rodiny,“ doplnila pro iDNES.cz ředitelka spolku Děti úplňku Veronika Žáčková.

Nerovné podmínky

Organizace i zástupkyně ombudsmana také poukazují na nerovnost v přístupu vlády mezi žáky běžných a speciálních škol.

Například Česká odborná organizace pro inkluzivní vzdělávání ve svém otevřeném dopise navrhuje zavést pro speciální školy stejné pravidlo, jako pro první stupně běžných základních škol. Tedy aby byla přítomnost ve škole na dobrovolné bázi.

„Zatímco rodiče dětí navštěvujících první stupeň běžných základních škol se mohou rozhodnout, zda jejich děti nastoupí k 25. květnu zpět do školy v režimu školních skupin, rodičům dětí ze speciální školy je tato možnost volby upřena,“ stojí v dopise adresovaném ministrovi školství Plagovi.

Na to upozorňuje i zástupkyně ombudsmana. „Rozhodnutí, zda dítě z vymezené skupiny do školy nastoupí, by mělo být stejně jako u ostatních dětí ponecháno na jeho zákonných zástupcích,“ uvedla Šimůnková.

Podle metodiky ministerstva školství by se mohly pro děti na prvním stupni otevřít od 25. května vedle běžných škol i školy speciální pro žáky s vývojovými poruchami učení, komunikačních schopností, zrakovým nebo sluchovým postižením. Speciální školy pro mentálně či tělesně postižené, autisty a pro děti s poruchami chování mají zůstat do konce června zavřené.

Ministr situaci zváží

Ministerstvo školství, které na metodice pracovalo s týmem epidemiologů z resortu zdravotnictví, již dříve uvedlo, že je třeba zohlednit, že autisté mají výjimku z nošení roušek. Někteří postižení by podle něj také nebyli schopni dodržovat přesně ani další preventivní pravidla k ochraně proti nákaze.

„Nesouhlasíme s plošným uzavření takzvaných speciálních škol. Pokud u žáků není indikováno vyšší riziko na zdraví či životě v důsledku pandemie covid-19, , neexistuje důvod k přijetí jiných, nerovných podmínek v přístupu ke vzdělávání a při rozvolňování krizových opatření,“ říká Žáčková ze spolku Děti úplňku

„Z našeho pohledu by bylo správné umožnit dobrovolnou přítomnost žáků obdobně jako u prvního stupně běžných základních škol. V žádném případě ale nezpochybňujeme nutnost ochrany zdraví všech zúčastněných,“ dodává.

O možném dřívějším otevření jednal ve středu školský výbor Poslanecké sněmovny, přítomen byl také ministr školství Plaga.

„Pro tyto žáky měla zůstat škola do 30. 6. uzavřena. Kromě argumentů rodičů, kteří mají zájem na otevření škol, se ozývají i protiargumenty, například z Komory soukromých speciálních škol, která upozorňuje na zdravotní rizika, kterým mohou být žáci těchto škol vystaveni. Na vysoké riziko pro ně upozorňovali i zdravotníci,“ sdělila mluvčí resortu Aneta Lednová.

„MŠMT si však uvědomuje situaci těchto žáků i jejich rodičů, proto o otevření škol jednalo na školském sněmovním výboru, aby v případě příznivé epidemiologické situace byly školy a třídy v dobrovolném režimu otevřeny i pro žáky z druhé rizikovější skupiny, a to od začátku června,“ dodala.

zdroj: idnes.cz

Podobné příběhy

21.5.2020

Dcera není radioaktivní, říká matka autistky. Stát školy pro ně zatím otevřít nechce

Stres, vyčerpání a beznaděj cítí po několikatýdenní neustálé péči o své děti, které trpí závažnějším zdravotním znevýhodněním, řada rodičů. Speciální školy však mají zůstat do konce školního roku zavřené. A to z obav, že mnohé tyto děti nedokážou dodržet přísnější hygienické předpisy. Po kritice ale nyní ministerstvo školství uvedlo, že rozhodnutí možná ještě přehodnotí.


25.9.2019

Víceletá gymnázia přispívají k nerovnosti ve společnosti. Jejich rušení je znovu na stole

Stejně nadané děti nemají v českém vzdělávacím systému stejnou pozici. Začíná to už tím, jestli projdou mateřskou školou. Hlavním sítem projdou žáci na základní škole.


17.4.2019

Lenka Felcmanová v rozhovoru se Vzdělávacími službami na témata týkající se inkluze a společného vzdělávání

Položili jsme několik aktuálních otázek týkajících se oblasti vzdělávání místopředsedkyni České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání paní Lence Felcmanové. Zde přinášíme příslušné odpovědi na uvedené otázky.


30.4.2019

Nutí tě to přemýšlet jako elitář

Problém segregace dětí podle socioekonomického statusu začíná ještě mnohem dřív než při přechodu na víceletá gymnázia.


Tyto webové stránka používají cookies pro zlepšení uživatelského komfortu, předvyplnění údajů podporovatele. Zjistit více... Díky za upozornění...