Úzkostí z matematiky trpí i prvňáci, ukázala studie

  Článek

Diskriminace   Česká republika publikován 18.3.2019

I šestileté děti můžou pociťovat strach, vztek a zoufalství z matematiky. Ukázala to studie pedagogické fakulty a centra pro neurovědu ve vzdělávání univerzity v Cambridge.

Výzkumníci pracovali s téměř třemi tisíci školáky ve Velké Británii a Itálii. Úzkost z matematiky a její příčiny zkoumali u žáků pomocí podrobných rozhovorů. Píše o tom britský deník Guardian. „Necítil jsem se dobře, byl jsem opravdu vyděšený,“ popisoval své pocity jeden ze studentů základní školy po hodině, na které děti s učitelem probíraly zlomky.

Spoluautor studie Ros McLellan tvrdí, že úzkost z matematiky je emocionální reakcí, která školáky postihuje obzvlášť silně. „Mladší děti nebudou chtít kvůli hodinám matematiky do školy chodit, bývají uplakané a rozrušené.“ Podle studie panuje mezi žáky obecný pocit, že matematika je ve srovnání s jinými předměty příliš těžká. Klíčovou příčinou úzkostí jsou špatné známky, tlak při testování a matoucí mix různých výukových metod. 

Děti při hodinách matematiky zažívají nejen pocity strachu, napětí a frustraci, ale také fyzické symptomy. Patří mezi ně zrychlený tep srdce, sevřený žaludek a neschopnost se nadechnout.

Úzkostem z matematiky se věnuje i tři roky stará česká diplomová práce s názvem Strach v úkolové situaci v matematice. Pomocí dotazníku mapovala prožitek strachu při vypracování dvou matematických úkolů u osmáků. Ukázalo se, že testová úzkost a strach negativně ovlivňují výkon žáka. Školáci si při těchto situacích navíc méně věří a strach je provází nejen při psaní testu nebo úkolu, ale také před a po hodnocení jejich úspěšnosti. Autoři britské studie vyzývají učitele a rodiče, aby tyto problémy začali řešit co nejdříve. Věnovat by se tomu měli podle výzkumníků i politici, kteří mají na starosti školství. Emocionální bloky totiž můžou u dětí negativně ovlivnit jejich vzdělávací potenciál.

Zdroj: Radio Wave